Ingress:
Fripassagerare har funnits i
alla tider. Men i Gšteborgs hamn har antalet flyktingar som fšrsšker ta sig
šver till England škat stort. PŒ drygt ett halvŒr har 137 unga mŠn och en
kvinna gripits pŒ hamnomrŒdet eller ombord.
Bršd:
Det Šr en krispig januaridag
i Gšteborg. I ytterhamnarna lossas och lastas det fšr fullt. Lastbilar kšr
skytteltrafik med gods till och frŒn Storbritannien. Fenomenet med mŠnniskor som
fšrsšker ta sig ombord pŒ olagligt sŠtt, har inte upphšrt men avtagit
betydligt.
– Men det Šr en
stŠndigt nŠrvarande risk. Vi tror att det kalla vŠdret pŒverkar och det faktum
att vi gripit och avvisat sŒ mŒnga gšr att ryktet gŒtt, sŠger sjškapten Thomas
Fransson som numera Šr sŠkerhetschef i Gšteborgs hamn.
HŠr finns en tydlig plan nŠr
det gŠller att fšrhindra fripassagerare att ta sig ombord, bland annat genom
vakter och elektrifierat stŠngsel. Tidigare har fokus legat pŒ fartyg med
destination USA eller Kanada. Tills bilden plštsligt fšrŠndrades i maj 2015. DŒ
bšrjade flyktingar frŒn frŠmst Albanien, men Šven andra lŠnder ta stora risker
fšr att klŠttra šver skalskyddet eller gšmma sig under trailers och tŒg fšr att
komma ombord pŒ DFDS fartyg som gŒr till Immingham.
– Anledningen Šr
fšrmodligen en tro pŒ en bŠttre framtid i ett annat land. Det Šr bŒde svŒrt och
farligt att klŠttra upp pŒ ett elektrifierat skalskydd och hoppa fem meter ner
pŒ ett okŠnt underlag. De Šr beredda pŒ stora risker fšr att komma in i omrŒdet
och bŠdda ned sig i lasten, fšrklarar Thomas Fransson.
Om de kommer sŒ lŒngt som
till terminalen i England, grips de av brittisk polis. Hittills har 28 personer
upptŠckts dŠr vid tolv olika tillfŠllen. De som grips pŒ hamnomrŒdet i
Gšteborg polisanmŠls. I nŒgra
fall har det blivit rŠttssak av Šrendet och bšter. De som upptŠcks ombord
Œterfšrs till Sverige med vŠndande bŒt. …verfarten tar ungefŠr ett dygn.
– Det Šr ett besvŠrligt
lŠge fšr de ombordanstŠllda som har ansvaret fšr sŠkerheten. Det Šr alltid en
risk att ha en obehšrig person ombord. Det kan finnas farligt gods ombord och
man vet inte hur en mŠnniska beter ner den upptŠcks; kan de vŒldsamma eller
inte? Det Šr mŒnga parametrar ombord som ska fungera med personal som inte har
utbildning fšr detta, utan Šr sjšmŠn som skall frakta gods frŒn a till b, menar
Thomas Fransson.
Vid varje gripande stŒr
vi i direktkontakt med inneliggande fartygs security officer och meddelar andra
fartyg, sŠrskilt de som anlšper USA.
Thomas Fransson har en šnskan
om att polisen lagfšr varje individ och att
straffskalan fšljs, sŒ att det blir en tydlig signal om att det hŠr Šr
brottsligt. I dag ber de flesta gripna om asyl i mštet med polisen och dŒ pŒbšrjas
istŠllet en asylutredning.
Fšrutom de som gripits ombord
pŒ fartyg sŒ har hamnens vaktpersonal gjort cirka 200 avvisningar frŒn
hamnomrŒdet och dess nŠrhet frŒn maj 2015 till januari 2016. I den siffran
finns det personer som fšrsškt komma pŒ ett fartyg upp till fem gŒnger.
Fšrutom handlingsplaner och
information till hamn- och ombordanstŠllda och ett hšgre skalskydd, sŒ krŠver
fenomenet resurser i form av vakter, hundar och extrapersonal. Gšteborgs hamn
har kšpt in ny teknik i form av en apparat som avslšjar om det Šr nŒgon som
andas i en trailer.
Enbart yttre terminalernas
hamnar strŠcker sig šver10 000 meter. HŠr finns skalskydd, men frŒgan Šr hur
mycket mer som skall gšras infšr en framtid.
– Det hŠr kommer
att fortsŠtta. MŠnniskor kommer att hitta andra vŠgar och fšrsška igen. PŒ ett
sŠtt Œterspeglas de stršmningar som finns i Europa i dag. Vi har ju bra siffror
om man jŠmfšr med trycket av flyktingar frŒn Calais till Dover, sŠger Thomas
Fransson och konstaterar att lŠget Šr under kontroll.
I snar framtid bšr Gšteborgs
hamn ta stŠllning till om man skall satsa Šnnu mer resurser pŒ att fšrhindra
mŠnniskor att olovligt ta sig ombord pŒ fartyg.
– FrŒgan Šr hur tuff
man skall vara. Vi kan inte gšra mycket mer i nulŠget Šn att fšlja internationella
krav om hamnskydd, konstaterar Thomas Fransson.
Bildtext:
– Det har alltid
funnits en risk, men i maj fšrra Œret fullkomligt exploderade det av flyktingar
som fšrsškte ta sig ombord pŒ fartyg till Storbritannien, sŠger Gšteborgs
hamnkapten Thomas Fransson som sjŠlv Šr sjškapten i botten
Fakta:
Gšteborgs hamn Šr den stšrsta
i Norden. Man har drygt 4 000 transporter varje dag. Med cirka tio avgŒngar i
veckan till Storbritannien.
FrŒn maj 2015 och fram till i
dag har 128 personer gripits inne pŒ hamnomrŒdet. Av dessa har 28 personer
antingen gripits i terminalen i Immingham av brittisk polis eller Œterfšrts med
vŠndande fartyg till Gšteborg. Vaktpersonal i hamnen har gjort cirka 200
avvisningar under samma period. En person avvisades fem gŒnger.
Storbritannien Šr inte med
i SchengenomrŒdet och krŠver visum fšr mŠnniskor som kommer frŒn exempelvis
Albanien. DŠremot kan personer frŒn exempelvis Albanien resa med sina
id-handlingar till Sverige utan problem.
Byline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Agneta Slonawski
Bildbyline: Gšteborgs hamn